۱۳۸۹ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

دیل آدالاری!

بوگون (1389.03.18) تبریز’ین ساعات 20 خبرلرینده (فارسجا خبرلر) دئدی:
"مدرسه‌ی روستای کریم خان که به زبان تاتی حرف می‌زنند افتتاح شد!"
"تات‌جا قونوشان کریم خان کندینین اوخولو آچیلدی! "
خبر بیرآز به‌لیرسیز و موبهم‌دیر! ایندی بیلینمیر کی نییه کریم خان کندینین تات اولوغونا ایشاره اولونوب؟! هم‌ده بیر اوخول آچیلیشی خبرینده!!! یانی اوخول دا تات‌جا‌دا اوخوناجاق‌می یوخسا تات‌جا دا اوخوناجاق‌می (بو "تات‌جا" و "دا" آراسینداکی یاپشیق‌لیغا دیققت وئرین) ؟! اؤیله‌یسه تورک‌لر آراسی تات‌لاری قورویاق، و سونرالارا میللت‌لر آراسی دیل آدالاری بهانه‌سی‌ تورک‌لری آذری‌یه محکوم ائتمه‌یه قالسین!!!

۲ نظر:

  1. هئچ بونلارا مدرسه لازيم دئييل! چونكو آناديللري توركجه دئييل.
    بئله شئي‌لري هر آداما قانديرماق اولمور. تئهران‌ اوستانيندا اون‌لار‌ و بلكه يوزلر تورك كندي واردير! مين‌ايل‌ده دئمزلر: "توركجه قونوشان ساووجبولاغين فيلان كندينين اوخولو آچيلدي".

    فاصيله‌يه‌ده ديققت ائله‌ديك!

    پاسخحذف
  2. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8903220214
    مديركل آموزش و پرورش آذربايحان شرقي:
    روستاي «كرينگان» موزه زنده زبان باستاني آذربايجان است

    خبرگزاري فارس: مديركل آموزش و پرورش استان آذربايحان شرقي گفت: روستاي «كرينگان» موزه زنده فرهنگ و زبان باستاني آذربايجان است.

    به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي آموزش و پرورش آذربايجان شرقي، فيروز رضايي در مراسم بهره‌برداري از مدرسه روستاي كرينگان ورزقان اظهار داشت: روستاي «كرينگان» موزه زنده فرهنگ و زبان باستاني آذربايجان است و اهالي اين روستا از معدود بازماندگان نسل‌هاي گذشته آذربايجاني وفادار به زبان باستاني خود هستند.
    وي اضافه كرد: اجداد و گذشتگان ما در آذربايجان از هزاره اول قبل از ميلاد به زبان تاتي تكلم، تفهيم و تفهم مي‌كردند كه «كرينگان» تا به امروز آن زبان را حفظ كرده است.
    رضايي، اثر باستاني بر جاي مانده از زبان و فرهنگ گذشته را در اين روستا و روستاهاي اطراف از هر بناي باستاني با ارزش‌تر و گوياتر دانست.
    مدير كل آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي گفت: به محققان و دانشمندان حوزه‌هاي علوم اجتماعي و زبان‌شناسي است كه نسبت به پژوهش، ثبت و ضبط اين اثر فرهنگي كهن اقدام و آن را براي آيندگان به امانت بسپارند.

    پاسخحذف

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro